آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 22208 | بازدیدکنندگان آنلاين : 5 
سه شنبه ٢٨ شهريور ١٣٩٦
منوی اصلی
آخرین اخبار
جلسه با دانشجویان دکتری
برگزاری جلسه با دانشجویان دکتری ورودی 94-93
برگزاری جلسه با دانشجویان دکتری ورودی 94-93 روز چهارشنبه در محل گروه ساعت 13:30 خانم ها : افشار،جوهری،شمس المعالی،قربانپور و آقای نوری و اساتید محترم جناب آقای دکتر حسینی و سرکار خانم دکتر اکبرفهیمی
 ٠٨:٥٦ - 1396/01/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
اکسپرت پنل
برگزاری اکسپرت پنل دانشجوی دکتری کاردرمانی
برگزاری اکسپرت پنل دانشجوی دکتری کاردرمانی در روز دوشنبه 23/12/1395
 ١٢:٢٤ - 1395/12/11 - نظرات : ٠متن کامل >>
آخرین جلسه آموزشی و پژوهشی در سال 1395
هفدهمین کنگره بین المللی کاردرمانی در کیپ تاون
برای اولین بار در کشور، کارگاه ساخت اسپلینت های دینامیک
آرشیو اخبار
فاطمه بهنيا
 

                                                                               

فاطمه بهنيا

كارشناس ارشد كاردرماني روان.

عضو هيأت علمي گروه آموزشي كاردرماني، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي.

 

آدرس و شماره تلفن محل کار :

تهران، اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی،

کـد پسـتـی : 1985713834

تلفن دانشگاه : 22180037-021

نمابر دانشگاه : 10922180-021

تلفن هـمـراه : 6831239-0912

Email: f_behnia@uswr.ac.ir

            behnia.f@gmail.com

پيشينه تحصیلی :

-کارشناسی ارشد کاردرمانی روان، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، گروه آموزشي كاردرماني، تهران، ايران، 1375.

-کارشناسی کاردرمانی، دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتي درماني ایران، گروه آموزشی کاردرمانی، تهران، ايران، 1358.

 

سوابق علمی و اجرایی :

-   ثبت اختراع :  وسیله­ای جهت تقویت حرکت برونگشت دست برای کودکان مبتلا به تاخیر رشدی، به شماره و تاریخ ثبت 71774-12/07/1390.

-         عضو شورای سیاست گذاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

-         انتخاب بعنوان استاد نمونه کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 1389.

-   عضو برد کاردرمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال 1373 تا کنون.

 

سوابق و تجربیات حرفه­ای :

الف-  سوابق تدريس کارورزی بالینی :

- تدریس كارورزي باليني دانشجويان در زمينه اختلالات ذهني كودكان و بيماران رواني، دانشكده علوم توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي ايران، 1369-1362.

- تدريس تئوري و عملي دروس مرتبط، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه علامه طباطبايي، 1369- 1371.

- تدریس كارورزي باليني دانشجويان در زمينه اختلالات يادگيري،‌روانپزشكي كودك، اختلالات  ذهني و رفتاري كودكان، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 1371 تا كنون.

ب- مقاطع کارسناسی و کارشناسی ارشد رشته‌هاي كاردرماني، فيزيوتراپي، گفتاردرماني، كودكان استثنايي، آموزش پیش­دبستانی، آمار زیستی و مشاوره از سال 1363 تاكنون و تدریس دروس زیر:

.  كاردرماني در اختلالات روانی رفتاری و ذهنی کودکان.

.  بازي‌درماني.

.  اصول           توانبخشي.

.  توانبخشي حرفه‌اي.

.  مباني            كاردرماني.

.  آموزش و پرورش كودكان استثنايي.

.  رشد رواني حركتي کودک.

.  روانشناسي كودك.

.  توانبخشي حرفه‌اي و اجتماعي.

.  مشاوره در کاردرمانی.

.  توانبخشی شغلی معلولین.

.  آزمونهاي تشخيصي در عقب‌ماندگي ذهني.

.  كاربرد تكنيكهاي درماني در فعاليتها.

.  توانبخشي حرفه‌اي و اجتماعي.

.  كليات پزشكي.

 

آموزشهاي حرفه­ای :

- شرکت در کارگاه آموزشی مالکیت فکری و ثبت اختراعات 18/8/1392.

- مروری بر روش­های رایج ارایه خدمات O.T. به کودکان مبتلا به M.R. و C.P. و بازبینی علمی و اخلاق آنها بر اساس دیدگاه کلی­نگر و جامعه­نگر، 20/02/1391.

- شرکت در کارگاه معرفت­شناسی کاردرمانگران، 26/06/1391.

- شرکت در سمینار آموزش و آشنایی با موارد اخلاقی و قانونی حقوق کودکان به هنگام استفاده از مدالیته­های O.T.، 20/02/1391.

- عضو کمیته علمی سمینار یکروزه دانشجویی، 01/11/1391.

- عضو کمیته علمی دومین کنگره توانبخشی حرفه­ای، 17-15 مهر 1392- سمينار آشنايي با سندرم دان، 2 و 3 اسفند

1388 دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي.

- چهاردهمين كنگره كاردرماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 19و20 آبان 1388.

- كارگاه آموزشي طرح جامع تكامل كودكان ايراني ، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، 30 و 31 مهر 1388.

- كارگاه ويژگيهاي عمومي فارغ‌التحصيلان، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 19 خرداد 1388.

- سمينار علمي يافته‌هاي جديد درمانهاي دارويي و غيردارويي اوتيسم، 29 و 30 بهمن 1387.

- نهمين همايش گفتاردرماني ايران، دانشگاه علوم پزشكي ايران، 21 - 19 بهمن 1387.

- سمينار بازآموزي ارتوپدي، دانشگاه علوم پزشكي ايران، 22 - 19 آذر 1387.

- هشتمين كنگره كاردرماني اروپايي، هامبورگ، 25 - 22 مي 2008.

- سيزدهمين كنگره كاردرماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 27 و28 ارديبشت 1387.

- كارگاه آموزشي تشنج، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 25 ارديبهشت 1387.

- كارگاه توانمندسازي خانواده، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 24 ارديبهشت 1387.

- بازديد از مراكز توانبخشي استرالياي جنوبي، آدلايد، 24 - 11 دسامبر 2007.

- كارگاه مشورتي اختلالات تكاملي كودكان، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 12 و 13 آبان 1386.

- كارگاه برنامه‌ريزي استراتژيك مجريان كميته‌هاي راهبردي، وزارت بهداشت  درمان و آموزش پزشكي  و علوم پايه، 31 تير تا 1 مرداد 1386.

- كارگاه سلامت اجتماعي رواني (زنان، اطفال و سالمندان)، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي،21 و 20  فروردين 1386.

- همايش اختلالات نافذ رشد، ارديبهشت ماه 1380، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي.

- همايش بين المللي كودكان با ناتواني هوشي 16- 14 ارديبهشت 1378 در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي.

- دومين كنگره رويكردهاي نوين در آموزش پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشكي ايران، 21 و 22 اسفند 1385.

- اولين كنگره تكامل طبيعي كودك، پيشگيري، مراقبت و نگاه نو، 10 - 8 اسفند 1385.

- كارگاه آموزشي «آزمايشهای پاراكلينيك در كاردرماني»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 20 بهمن تا 2 اسفند 1385.

- دوازدهمين كنگره كاردرماني ايران، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 12 و 13 دي 1385.

- هشتمين كنگره گفتاردرماني، دانشگاه علوم پزشكي ايران، 6 - 4 دي 1385.

- همايش علمي «سير تحولات و فن‌آوري توانبخشي»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 11 و 12 آذر 1385.

- كارگاه آموزشي دو روزه «آموزش نمونشي» (آموزش و توانبخشي كودكان فلج مغزي) متد «پتو»، موسسه توانبخشي وليعصر،

 11 و 12 مهر 1384.

- دوره آموزشي سه روزه «نقش هنر نمايش در توانبخشي معلولين ذهني»، ستاد بهزيستي كشور، مركز هاني دانشگاه علوم

بهزيستي و توانبخشي، 28-26 شهريور 1384.

- كارگاه مشورتي سه روزه «سندرم دان»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 27 و 28 آبان 1383.

- كارگاه سه روزه «نورولوژي در توانبخشي»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، آبان 1382.

- سمينار يك روزه «نورورلوژي در توانبخشي»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، آبان 1382.

- كارگاه پنج روزه «تشخيص و مداخله زودرس در نوزادان»، يونيسف، هتل مرمر، ارديبهشت 1381.

- كارگاه سه روزه «تشخيص پاراكلينيك در ضايعات نخاعي»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، مهر 1379.

- كارگاه سه روزه «ارگونومي»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، شهريور 1379.

- كارگاه يك روزه مشورتي «نرمال سازي و متدهاي آموزشي»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، ارديبهشت 1378.

- كارگاه دو روزه «روش تحقيق»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، دي 1377.

- كارگاه يك روزه «روشهاي ارزيابي C.I.P.P.O»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي،‌دي 1377.

- كارگاه يك روزه «دوساهو»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، آبان 1377.

- كارگاه مشورتي پنج روزه «ساختار علمي و تشكيلات كلينيك‌ها»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، آذر 1377.

- بازديد از مراكز توانبخشي كشور قزاقستان، آلماتا، 28 فروردين تا 4 ارديبهشت 1376.

- كارگاه يك روزه «تدريس و روشهاي ارزيابي»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، مرداد 1374.

- كارگاه پنج روزه «روش تحقيق»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، بهمن 1374.

- كارگاه «خانواده‌درماني و پويايي»، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، اسفند 1374.

- اولين سمينار فلج مغزي، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 29 - 27 آذر 1372.

 

ب-  تجهيز و راه‌اندازي مديريت و سرپرستي كلينيك :

- مسئول كلينيك اختلال ذهني صبا (مرکز جامع توانبخشی پزشکی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی)،

از مهر ماه 1384 تا سال 1386.

- مسئول كلينيك و سرپرستي دانشجويان بخش اختلال ذهني اسما (مرکز جامع توانبخشی پزشکی وابسته به

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی)، تير ماه 1382.

- مسئول فني و صاحب امتياز كلينيك خصوصي كاردرماني پویا (زیر نظر سازمان نظام پزشکی کشور)، تير 1382 تا كنون.

- مدیر مركز اختلال ذهني پويا (مرکز جامع توانبخشی پزشکی وابسته به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی)، 1378.

- مسئول راه‌اندازي كلينيك ذهني نارمك (زیر نظر سازمان بهزیستی کشور)، مهر ماه 1375.

- مسئول راه‌اندازي كلينيك توانبخشي پويش (زیر نظر سازمان بهزیستی کشور)، 1371.

- تجهيز و راه‌اندازي كلينيك توانبخشي مهدا (زير نظر آموزش و پرورش منطقه 14) جهت ارزيابي و درمان دانش‌آموزان

مبتلا به اختلالات خفیف تکاملی رشد، 1370.

- مسئول و صاحب امتياز مركز روزانه آموزشي و توانبخشي و نگهداري جهش (زير نظر سازمان بهزيستي كشور)، 1369.

- مسئول راه‌اندازي كلينيك اختلال ذهني (زیر نظر دانشكده توانخبشي دانشگاه علوم پزشکی ايران)، 1363.

- مسئول كاردرماني بخش روان بيمارستان طالقاني (زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، 1363.

- سرپرستي دانشجويان در بخش كاردرماني بيمارستان روزبه  (زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی تهران)، 1362.

 

ج-  برگزاري كارگاه آموزشي و كنگره :

- کارگاه آموزشی یکروزه، وضعیت­های مناسب حرکتی در کودکان سندرم دان، مرکز اخوان 20/03/1391.

- دبير علمي پنجمين  همايش كودكان با كم‌تواني ذهني و ارتباطي، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي،

24 و 25 ارديبهشت 1387.

- مدرس كارگاه آموزشي، پنجمين همايش كشوري پرستاري كودكان، دانشگاه علوم پزشكي ايران،

تالار مجتمع امام خميني، 30 - 26 مهر 1386.

- مسئول برگزاري پانل اختلالات يادگيري، اختلالات تكاملي كودكان و نگاهي نو، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي،

10 - 8 اسفند 1385.

- مسئول برگزاري پانل تشخيص اختلالات رفتاري زودرس، دانشگاه علوم پزشكي ايران، 10 اسفند 1385.

- دبير علمي ششمين همايش كودكان كم‌توان ذهني، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 1 و 2 آذر 1384.

- مسئول برگزاري پانل اختلال نافذ رشد در كنگره كاردرماني، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، مهر 1383.

- مسئول برگزاري كارگاه آموزشي اوتيسم، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، اسفند 1379.

- مسئول برگزاري كارگاه آموزشي مشاوره كاردرماني، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، اسفند 1379.

- مسئول امور توانبخشي سمينار فلج مغزي، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، دي 1375.

- مسئول برگزاري كارگاه توانبخشي مبتني بر جامعه، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، مهر 1374.

- دبير علمي ششمين كنگره كاردرماني ايران، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، آذر 1377.

- مجري طرح كودك به كودك در سطح استانها، 1373، (زير نظر معاونت توانبخشي سازمان بهزيستي كشور).

- تدوين  و نگارش و مجري طرح كودك به كودك، 1371، (زير نظر معاونت توانبخشي سازمان بهزيستي كشور).

- پژوهشگر در هنجاريابي رشد كودك ايراني، دانشگاه علوم پزشكي ایران، 1361، (زير نظر دكتر هادی سليمي اشكوري).

- پژوهشگر در هنجاريابي تست رفتاري راتر، دانشگاه علوم پزشكي ایران، 1356، (زير نظر دكتر هادی سليمي اشكوري).

 

آثار منتشره :

-         الیف کتاب کاردرمانی در اختلالات روانپزشکی کودک.

_ ترجمه کتاب مهارت­های اجتماعی طیف اوتیسم (زیر چاپ).

_ ترجمه کتاب یکپارچگی حسی در کودکان مبتلا به بیش فعالی (زیر چاپ).

_ چاپ نیمه دوم كتابPEDIATRIC BALANCE PROGRAM  :  با عنوان «فعاليت‌هايي جهت بهبود اختلالات تعادلي كودكان»، 1388

، دلگشا، تهران.

 

مقالات منتشر شده :

الف) انگليسي :

_ A Novel blood-based biomarker for detection of autism spectrom disorder 2013 Nature publishing group 2012/19/05.

_ A novel blood-based biomarker for detection of autism spectrum disorder, N.Momeni, J.Berqist, F.Behnia and others, 2012 Nature publishing group issn online 21 58 – 31 88.

_ High compement factor 1 activity in the plasma of children with autism spectrum disorder autism research and treatment - an open access journal -2011.

_  Occupational therapy interventions effect on mathematical problems in students with special learning Disorders (Dyscalculia) Iranian Rehabilitation Journal, 2009, Vol 7,  No. 10,  p (25-30).

_ HAND Function RELATED TO AGE AND SEX, Iranian Rehabilitatin journal,  2008, VOL 6 , NO. 7&8, P (10-15).

_ HANDWRITING DIFFICULTIES: INTRODUCTING AN INSTRU­MENT, Iranian Rehabilitatin journal,  2008, VOL 6 , NO. 7&8, P (39-46).

_ The effort of adding Homeopathy treatment of rehabilitation on speech, social developmental of children with cerebral palsy, Iranian journal disability, 2006, VOL 17,  NO. 1, P (41-46).

_ “The history of the mental Retardation in Iran”, Saudi journal of disability and rehabilitative, 2003, VOL 9, NO. 1, P (23-27).

 

ب) فارسي :

- سطح تشریک مساعی دانش و تجربه مدیران در بهبود و هدایت فرایند اجرایی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، فصل­نامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی سال دوازدهم شماره 47 زمستان 1391.

- بررسی میزان پیش­پاسخ­دهی لامسه­ای در کودکان با اختلال بیش­فعالی کمبود توجه؛ رقیه حاتمی، فاطمه بهنیا، ابراهیم بیشیاره، مهدی رصافیانی، مریم محمودی­راد، مرجان فرحی؛ دانشور- ویژه­نامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد شماره 98 صفحه 111 ماه می 2012.

- بررسی تاثیر استفاده از تمرینات ادراکی _ حرکتی بر اختلالات رفتاری کودکان 8_5 ساله مبتلا به A.D.H.D. مجله تازه های علوم اعصاب سال 12 شماره 3 _1389_ صفحه 96_82.

-گزارش یک مورد کودک مبتلا به هیدروسفالی و اوتیسم و نتایج کاردرمانی در آن، فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی دوره 11 شماره اول بهار 89 مسلسل 41 صفحه 61-57.

- بررسی میزان تاثیر آسیب خفیف تا متوسط بینایی و شنوایی بر فعالیت های روزمره زندگی و تعادل سالمندان، فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی دوره 10 شماره 4 زمستان 88 مسلسل 40 صفحه 25-21.

- تاثیر آموزش گروهی والدین کودکان 4 تا 7 ساله مبتلا به اختلال توجه و بیش فعالی بر اختلالات رفتاری فرزندانشان، فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی دوره 10 شماره سوم پاییز 88 مسلسل 39 صفحه 30– 24.

- ارتباط دست‌نويسي با حس حركت در دانش‌آموزان كم‌توان،‌ پژوهش در حيطه كودكان استثنايي، شماره 1، 1386.

- اختلالات حركتي و تعادلي در كودكان، ماهنامه آموزشي كودك، شماره 29، 1386.

- تاثير آموزش حركات ظريف دست بر يادگيري مهارتهاي ترسيمي نوشتاري دانش آموزان كند ذهن ، فصل نامه انديشه و رفتار شماره 37 و 38 (ص 92-85 ) سال 1385.

- الگوي گرفتن قلم در دانش‌آموزان كم‌توان ذهني، مجله پژوهشكده كودكان استثنايي، 1385.

- رابطه يكپارچگي بينايي حركتي با دست نويسي در دانش آموزان كم توان ذهني ، پژوهشكده كودكان استثنايي زمستان 1385.

- رابطه تحليل فضايي با دست‌نويسي در دانش‌آموزان كم‌توان ذهني، مجله پژوهشكده كودكان استثنايي، پاييز 1385.

- ارزيابي دسـت‌نويسي دانش‌آموزان كم‌توان ذهني (معرفي ابزار)، مجله پژوهشكده كودكان استثنايي، بهار 1386.

- مقايسه مهارتهاي پيش‌نوشتاري كودكان دچار نقص توجه و ...، مجله طب توانبخشي، 1385.

- ارزيابي دسـت‌نويسي دانش‌آموزان كم‌توان ذهني (معرفي ابزار)، مجله پژوهشكده كودكان استثنايي، بهار 1386.

- جايگاه توانبخشي در آموزش پيش‌دبستاني، مجله طب و تزكيه، شماره 50،‌ صفحه 117-115، 1382.

- بررسي اختلال‌هاي رفتاري در كودكان ديرآموز، مجله انديشه و رفتار، شماره 28، صفحه 72-67، 1381.

-  كاردرماني افراد ناتوان ذهني با رويكرد هنردرماني، ژورنال كلاب گروه كاردرماني، مجموعه مقالات، 1379.

بررسي مشكلات حرفه‌اي و خانوادگي 3 نفر مددجوي مبتلا به كم‌تواني ذهني، 3 اسفند 1387 

- اوتيسم، مجله گفتاردرماني، نشريه كاردرماني، 1373.

- مقايسه اضطراب جدايي در كودكان عادي و عقب‌مانده ذهني، 1372، نشريه كاردرماني.

         

پژوهش‌ها :

- بررسي میزان بهره­مندی كودكان 7-3 ساله شهر تهران از قصه گویی (مجری).

- بررسي میزان بهره­مندی كودكان 7-3 ساله شهر اسلام آبادغرب از قصه گویی (مجری).

- بررسی میزان افسردگی در مادران دارای کودکان C.P. در مقایسه با مادران کودکان عادی (مجری).

- تاثیر کاردرمانی بدون کلام و نجوایی بر افزایش توجه و تمرکز کودکان 10-7 ADHD (در حال اجرا).

- بررسی مقایسه­ای مدیریت زمان مادران دارای کودک اوتیسم و مادران دارای کودک عادی در دو شهر تهران و مشهد (در حال اجرا).

- بررسي اختلالات كروموزومي ساب سكومريك در كودكان عقب مانده يا دچار تاخير تكامل ذهني با علت نامشخص با ستفاده از روش تكثير پروب هاي چند گانه وابسته به اتصال(MLPA)، (همكار پژوهش).

- پروژه اندازه‌گيري پروتئين A.V.P./E.T.-1 در كودكان اوتيسم،‌مركز تحقيقات علوم پزشكي ايران (همكار پژوهش).

- بررسي كيفي تأثير بازي و فعاليت در آب در كودكان 7-4 ساله با اختلالات اوتيسمي، پنجمين همايش كودكان با كم تواني ذهني و ارتباطي (مجری) 1387.

- بررسي كيفي تأثير تقويت مهارتهاي ادراكي حركتي در كودكان با اختلال يادگيري ...، اولين كنگره اختلالات تكاملي، اسفند 1385.

- بررسي تأثير هميوپاتي و توانبخشي بر كودكان .C.P اسپاستيك، 1384.

- يكپارچگي حسي در اوتيسم ...، 1380، (مجري).

- مطالعه مشكلات خانوادگي 3 نفر از افراد كم‌توان ذهني، 1379، (مجري).

- بررسي كيفي اختلال رفتاري كودكان ديرآموز، 1378، (مجري).

- بررسي رابطه اختلال رفتاري كودك و اضطراب مادر، 1375، (مجري).

- بررسي 52 كودك 7 و 8 ساله ارجاعي به كلينيك كاردرماني به عنوان عقب مانده ذهنی با تشخیص فلج مغزی، آذر 1375، (مجري).

- مقايسه اضطراب جدايي در كودكان عادي و عقب مانده ذهني، 1372، (مجري).

- هنجاريابي رشد كودك ايراني، 1362.

- هنجاريابي پرسشنامه رفتاري راتر، 1356.

 

مقالات ارایه شده در كنگره‌ها و همايش‌ها :

_ The comparizion of visuo-special working memory in 8 to 12 year old school children with and without learning disabilities, Sara Nakhai, Hasan Ashayeri, Nasrin Najafi, MohammadReza Keyvani, Fatemeh Behnia.

_ motor-based occupational performance in children with attention deficit hyper activity disorder (ADHD) F.Behnia, S.Gharebaghy, A.Karbalaei-noory, H.Mirzae, M.Rasafiani.

_ Task-relevent sound distracts too! New O.T. notions for attention deficit hyper activity disorder, S.Nakhai, F.Behnia, 2012.

_ 20th world congress paris IACAPAP brain, mind and development.

_ The effect of silently-whispered and/or softly-pronouced verbal comunication in O.T. for autistic children; a qualitative study, Fatemeh Behnia & Sara Nakhai.

_ 24th international congress of pediatrics.

_ 10th national congress of pediatric nuersince, october 11-15 2012 Tehran Iran, children’s medical center, 20-24 .

_ F.Behnia, S.Gharebaghy, A.Karbalaei noory, H.Mirzaee, M.Rasafiani, motor based occupational performance in children with attention deficit hyper activity disorder 21-25 july 2012, 20th word congress Paris (iacapap).

- بررسی مقایسه­ای ارتباط بین عملکرد حرکتی و توجه پایدار در کودکان مبتلا به A.D.H.D. و عادی 10-7 ساله، 11-9 آبان 1391.

- بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی چک­لیست پیش­پاسخ­دهی حسی در کودکان با اختلال A.D.H.D..

- آموزش و آشنایی کاردرمانگران با موارد اخلاقی و قانونی حقوق کودکان به هنگام استفاده از مدالیته­های کاردرمانی، 20/02/1391.

- راهکارهای تقویت مهارت­های خودیاری و شخصی مرتبط با آموزش دبستانی در کودکان 2و3 ابان 1391.

 

- راهکارهای تقویت مهارت­های خودیاری و شخصی مرتبط با آموزش پیش دبستانی در کودکان با نیازهای ویژه، اولین سمینار مدرسه و کودکان با نیازهای ویژه، 3-2 آبان 1391.

_ The effect of silently –whispered and or softly- pronounced verbal communication in O.T. for autistic children a qualitys tud.

- بیست و چهارمین همایش بین­المللی بیماری­های کودکان، مرکز طبی کودکان، 24-20 مهر 1391.

- آموزش مهارت­های پیش ترسیمی و نوشتاری به والدین کودکان مبتلا به سندرم دان از 5/1 سالگی، 14 و15 اسفند 1390، دانشگاه بهزیستی، سومین سمینار سراسری آشنایی با سندرم دان.

- استراحت درمانی اولین سمینار "اخلاقی کاردرمانی" دانشگاه بهزیستی 20/2/91.

_ The comparison of visuospatial working memory in 8 to 12 year-old schoolchildren with and without learning disability,( Federation of European Neuroscience Societies FENS,) at the SiNAPSA Neuroscience Conference ’11 (SNC’11) in LjubljanaSlovenia, 2011/9/22-25.

_ The effect of group parent management training on behavioral disorders of 4 to 10 year-old A.D.H.D. children, 3|0 congresso nazionale 11 processo in terapia occupazionale: clinica, ricerca e formazione Torino, Societa Italiance di terapia occupazionale, 2011/3/25-27.

- توانبخشي از بدو تولد تا بزرگسالي، اولین سمينار آشنايي با سندرم دان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2 و3 اسفند 1388.

- هنر درماني در افراد مبتلا به سندرم دان، اولین سمینار آشنایی با سندرم دان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 2 و3 اسفند 1388.

- كاردرماني در كودكان اوتيسم، سمينار روانپزشكي اطفال، بيمارستان امام حسين، تهران، 16 مهر ‌1388.

_ A qualitative study on occupational therapy alongside whispered and/or voiceless verbal instructions in comparison with loud and series verbal instructions, in A.D.H.D children, occupational therapy congress, Homburg, 23 May 2008.

_ Effects considering of visual and auditory impairment in A.D.L. and balance in elderly, occupational therapy congress, Homburg, 23 May 2008.

- مداخلات كاردرماني در اختلالات تكاملي كودكان، همايش بين‌المللي طب اطفال، بيمارستان امام خميني، 1386.

- بررسي كيفي تأثير تقويت مهارتهاي ادراكي حركتي در كودكان مبتلا به اختلال يادگيري، اولين كنگره اختلالات تكاملي، اسفند 1385.

- توانبخشي در فلج مغزي، كنگره بين‌المللي كودكان، در مركز طبي كودكان، مهر 1383.

- The relationship between personality traits and successful rehabilitation …, international congress of applied psychology, 2002.

- كاربرد كاردرماني در كودكان استثنايي، اسفند 1382.

- يكپارچگي حسي در اوتيسم، همايش كودكان با ناتواني هوش، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، 1380.

- كاردرماني سالمندان مبتلا به مشكلات اعصاب و روان، مهر 1378.

- بررسي اختلال‌هاي رفتاري كودكان ديرآموز، همايش كودكان با ناتواني هوش، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، ارديبهشت 1378.

- بررسي 52 كودك 7 و 8 ساله ارجاعي به كلينيك كاردرماني به عنوان عقب مانده ذهنی با تشخیص فلج مغزی، آذر 1375.

- اوتيسم، كنگره گفتاردرماني، مهر 1373.

- مقايسه ميزان اضطراب جدايي در كودكان عادي و عقب‌مانده، كنگره كاردرماني، 1372.

- مشكلات و موانع درماني توانبخشي حرفه‌اي معلولين ذهني، سمينار يك‌ روزه توانبخشي، 1372.

- اهميت و ضرورت آموزش پيش‌حرفه‌اي در معلولين ذهني، كنگره كاردرماني، 1371.

 

راهنمايي در پايان‌نامه‌هاي دانشجويان :

الف) مقطع كارشناسي  (سمت استاد راهنما) :

- بررسی علایم هشداردهنده و سن تشخیص این علایم توسط والدین کودکان P.D.D.، 5-3 ساله 1390.

- بررسی علایم اولیه هشدار دهنده و سن تشخیص این علایم توسط والدین کودکان در فرزندان 5-2 ساله مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم.

- مشکلات حسی حرکتی در کودکان آسپرگر 1389.

- بررسي غلبه طرفي كودكان 7-3 ساله مبتلا به طيف .D.D.P در كلينيك‌ كاردرماني پويا، 1388.

- بررسي اختلال توجه و تمركز در كودكان مبتلا به اختلال نافذ رشد (آسپرگر) 5-2 ساله و نقش كاردرماني در درمان، 1386.

- نقش كاردرماني در درمان كودكان با اختلالات وستيبولار، 1386.

- اختلالات رفتاري در كودكان مبتلا به اوتيسم و آسپرگر در كلينيك كاردرماني، 1386.

- كاردرماني اختلالات يادگيري (رياضيات)، 1386.

- كاردرماني اختلالات يادگيري (بيان نوشتاري)،‌ 1385.

- ترجمه ‌نیمه دوم كتاب Pediatric balance program، 1384.

- آگاهی والدین نسبت به سندرم دان قبل از تولد کودک مبتلا، 1384.

- ارزيابي مهارتهاي شناختي كودكان پيش‌دبستاني، 1383.

- آموزش مهارتهاي روزمره زندگي به كودكان عقب مانده ذهني، 1381.

- ترجمه نیمه اول كتاب Pediatric balance program، 1380.

- كاربرد بازي در كاردرماني، 1379.

- بررسي اختلالات رفتاري در كودكان مبتلا به اختلال ذهني،‌مركز توانبخشي پويا، 1379.

- كاردرماني سندرم رت، 1377.

- كاردرماني در اختلالات ذهني، 1376.

 

ب) مقطع كارشناسي  ارشد (سمت استاد راهنما و مشاور) :

- اثر بخشی بر مشکلات برون­سازی در کودکان پیش­دبستانی با مشکلات رفتاری، اردیبهشت 1391.

- بررسی میزان پیش­پاسخ­دهی حسی در کودکان با A.D.H.D.، 11-6 ساله مراجعه کننده به کلینیک O.T. بر اساس چک­لیست

پیش­پاسخ­دهی حسی، تیر 1391.

- بررسی تاثیر لمس فشاری بر رفتارهای کلیشه­ای کودکان 9-4 ساله اوتیسم، 1392.

- مقایسه مدیریت استفاده زمان در مادران کودکان اوتیسم و عادی، 1392.

- سطح تشریک مساعی دانش و تجربه مدیران در بهبود و هدایت فرایند اجرایی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، 1391.

- بررسی مقایسه­ای ارتباط بین کیفیت حرکتی و عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به سندرم دان و کودکان ناتوانی ذهنی 13-8 ساله، تیر 1392.

- بررسی اثربخشی بازی بر مشکلات رفتاری برون سازی کودکان پیش دبستانی با مشکلات رفتاری.

- بررسی میزان بیش پاسخ­دهی حسی در کودکان با اختلال توجه و بیش­فعالی 11-6 ساله مراجعه کننده به کلینیک­های کاردرمانی

 بر اساس چک لیست بیش پاسخ­دهی حسی.

- مقایسه مدیریت زمان در مادران کودکان اوتیسم با مادران کودکان سالم (در حال اجرا).

- بررسی تاثیر برنامه آموزش والدین بر رفتارهای کلیشه­ای در کودکان 7-4 ساله طیف اوتیسم (در حال اجرا).

- بررسی تاثیر برنامه آموزش والدین بر رفتارهای کلیشه­ای در کودکان مبتلا به سندرم دان (در حال اجرا).

- بررسی تاثیر تمرین بر هماهنگی چشم و دست دانش­آموزان مبتلا به C.P. ساله (در حال اجرا).

- تشریک مساعی دانش و آکاهی و تجارب بین مدیران سازمانی با رویکرد هدایتی و راهبردی در دانشگاه.

- بررسی میزان بیش پاسخ­دهی حسی در کودکان A.D.H.D. 11-7 ساله.

- روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری کودکان اوتیسم با عملکرد بالا 12_7 ساله.

- بررسی تأثير استفاده از تمرینات ادراک دیداری بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان با اختلالات P.D.D. 1390.

- بررسی تاثیر رویکرد سوگیری شناختی بر عملکرد کاری فعالیت­های روزمره در کودکان A.D.H.D. 10-7 ساله 1390.

- بررسی مقایسه­ای ارتباط عملکرد حرکتی و توجه پایدار در کودکان A.D.H.D. و عادی 10_7 ساله  1389.

- تأثير مداخله خواهر/برادرمدار بر تعامل اجتماعي كودكان اوتيستيك 1389.

- بررسي اثربخشي تكاليف توجهي منتخب بر عملكــــرد توجه پايداري كودكان A.D.H.D. 11-9 ساله، شهر تهران 1388.

- بررسي تأثير استفاده از مهارتهاي ادراكي حركتي بر مشكلات رفتاري كودكان با نقص توجه و بيش‌فعالي 8-6 ساله، 1388.

- تأثير تمرينات ديداري حركتي ظريف بر روي اختلال رفتاري كودكان آسپرگر، 1388.

- تأثير مداخلات كاردرماني بر مشكلات رياضي كودكان مبتلا به اختلال ويژه يادگيري رياضي پايه‌هاي دوم تا پنجم، تهران، 1387.

- بررسي تأثير آموزش گروهي والدين كودكان A.D.H.D. بر ميزان اختلالات رفتاري، 1387.

- بررسی تاثیر فعالیت های ادراکی حرکتی بر مهارت خودیاری کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر 14-10 ساله شهر خلخال 1386.

- بررسي ميزان تأثير آسيب شنوايي و بينايي بر فعاليت های روزمره و تعادل در سالمندان آسایشگاه های شهر تهران، 1385.

- بررسي مقايسه‌اي ادراك بينايي دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات يادگيري، 1385.

- تعيين مهارتهاي ادراكي دانش‌آموزان 13-11 ساله عادي با آزمون T.V.P.S.-R.، 1385.

- بررسي مقايسه‌اي ادراك بينايي دانش‌آموزان با اختلال يادگيري و عادي با آزمون T.V.P.S.-R.، 1385.

- بررسي عوامل مؤثر بر دست‌نويسي در دانش‌آموزان كم‌توان ذهني شهر ري، 1385.

- بررسي ارتباط عملکرد دست با جنس و سن به وسیله تست جیبسون تیلور محدوده سنی 65-15 ساله در شهرری، 1384.

- بررسي مهارتهاي ادراك بينايي در كودكان عادي 6-4 ساله شهر تهران با استفاده از آزمون T.V.P.S.-R.، 1383.

- بررسي رفتارهاي كليشه‌اي و خودآزارانه در كودكان عقب‌مانده ذهني مراکز روزانه توانبخشی زیر 14 سال، 1383.

- بررسي ارتباط بین ميزان افسردگي در مادران كودكان فلج مغزی(6_0 ساله) با سطح ناتوانی رشد حركتي كودك، در مراکز بهزیستی مناطق چهارگانه 1382.

- بررسي مهارتهاي ادراك بينايي در كودكان 9-7 ساله شهر تهران با استفاده از آزمون T.V.P.S.-R.، 1382.

- مقایسه مهارت های حرکتی کودکان عادی و کم توان ذهنی با سن عقلی 7-6 ساله، 1382.

- مقايسه مهارتهاي پيش‌نوشتاري كودكان A.D.H.D. با كودكان عادي 6-4 ساله شهر اراک، 1382.

- بررسي ارتباط بين ادراك بينايي با دست‌نويسي در كودكان مبتلا به ناتواني يادگيري، 1381.

- بررسي آزمون E.D.P.A. در كودكان عادي 6-1 ساله شهر تهران، 1380.

- بررسي مقايسه‌اي حس Steregnosis دست كودكان مبتلا به سندرم دان و کودکان عادی 10 ساله، 1379.

- بررسي علايق سالمندان آسايشگاههاي شهر تهران از نظر فعالیت های فردی اجتماعی، 1379.

- بررسي تاثير آموزش حركات ظريف بر روي مهارت های یادگیری دانش آموزان 8-6 ساله مدارس دیرآموز، 1378.

- بررسی مقایسه ای مهارت های حرکتی و عملکرد عصبی عضلانی دانش آموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه وبیش فعالی و دانش آموزان عادی 10-7 ساله، 1378.

- بررسي مهارتهاي ادراكي حركتي در كودكان 8-7 ساله پسر و دختر شهر ري، 1378.

- بررسي نقش آموزش و مشاوره فعالیت های روزمره زندگی به مادران کودکان عقب مانده ذهني، 1377.

- بررسي مقايسه بازي در كودكان عادي و عقب مانده ذهني، 1377.

- بررسی مقايسه ای مهارت های حرکتی  بین دختران و پسران 7 - 6 ساله بر اساس آزمون مقیاس رشد حرکتی Lincoln- Oseretsky، 1376.

- بررسي تأثير كاردرماني بر كاهش افسردگي معتادين مرکز بازپروری تهران (قرچک ورامین)، 1376.

 

تهيه تعدادي جزوه كلاسي در مورد :

- مشاوره در کاردرمانی.

- كاردرماني در روانپزشكي كودك.

- كاربرد تكنيك­هاي درماني در فعاليت­ها.

- آزمون­هاي تشخيص عقب‌ماندگي ذهني.

- كاردرماني در عقب‌ماندگي ذهني.

- روانشناسي كودك.

- توانبخشي حرفه‌اي و اجتماعي.

- بازي درماني.

- رشد رواني حركتي.

- ديسگرافيا.

 

تهيه تعدادي بروشور و پمفلت در مورد:

- كودكان سندرم دان.

- كودكان عقب مانده ذهني.

- مشاوره.

- خانواده.

- بازي.

- ديسگرافيا.

- مشكلات رفتاري كودكان.

- اوقات فراغت و تأثير آن در روابط بين فردي خانواده.

- نقش هنر در درمان.

- سندرم دان.

 

ساير فعاليتهاي آموزشي:

- تهيه چند برنامه تلويزيوني (شبكه 3) «خونه من، خونه تو» در مورد مشكلات رفتاري كودكان، 1387.

- تهيه 5 حلقه فيلم آموزشي در مورد كاردرماني، 1380.

- تدريس در دوره‌هاي بازآموزي كارشناسان ارشد و مديران در مورد موضوعات مرتبط با رشته كاردرماني.

- ارائه مقالات در ژورنال‌كلاب دوره‌اي گروه كاردرماني.

- كلاسهاي مشاوره براي خانواده‌ها در مراكز توانبخشي و دبيرستان‌هاي آموزش و پرورش شهر تهران.

- عضو تيم‌هاي تشخيصي و ارزيابي مركز اسماء، مركز صبا، كلينيك دكتر سهامي، مركز آموزشی شهيد زارعي از سال 1371 تا 1386.

- برنامه تلويزيوني در مورد فداكاري خانواده‌هاي بچه‌هاي معلول، مركز اختلالات ذهني پويا، 1378.

- مصاحبه با روزنامه‌هاي متعدد در مورد مشكلات رفتاري و ارتباطي كودكان، 1387.

- راهنمايي پروژه و سمينارهاي داخلي دانشجويان كارشناسي ارشد، بيش از 60 عنوان، از سال 1373 تا كنون.

- مصاحبه تلفني راديويي پخش مستقيم در مورد نقش كاردرماني در اختلالات كودكان، 1383.

- مصاحبه تلويزيوني در مورد كاردرماني، شبكه 4، 1383.

- برنامه تلويزيوني در مورد توانبخشي در بحران زلزله بم، شبكه 4، 1382.

- مصاحبه راديويي در مورد شناخت خصوصيات اختلال ذهني در بدو كودكي، 1381.

- مصاحبه تلفني با روزنامه خراسان، 1380.

- مصاحبه با روزنامه همشهري، 1376.

- برنامه تلويزيوني در مورد رشته كاردرماني (معرفي رشته‌هاي دانشگاهي) با دعوت سازمان سنجش، سال

 

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیمعاونت آموزشیمعاونت فرهنگی و دانشجوییمعاونت درمانمعاونت تحقیقات و فناوری
Copyright © 2009 U.S.W.R - All rights reserved .University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences