نام و نام خانوادگي:

نازيلا اكبر فهيمي. دکتری كاردرماني .دانشیار، گروه آموزشي كاردرماني

آدرس و شماره تلفن محل كار:

تهران ، اوين، بلوار دانشجو،خيابان كودكيار، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي، گروه آموزشي كاردرماني

كد پستي: 1985713831

تلفن:22180037

نمابر: 22180037

Email:  fahimi1970@yahoo.com         

            na.akbarfahimi@uswr.ac.ir

orcid.org/0000-0001-5500-8593

سوابق تحصيلي: 

 

  • دکتری کاردرمانی ، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي ،گروه آموزشي كاردرماني، تهران،ايران، 1393
  • كارشناسي ارشد كاردرماني، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي ،گروه آموزشي كاردرماني، تهران،ايران،1380
  • كار شناسي كاردرماني دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، گروه آموزشي كاردرماني، تهران،ايران،1372

 

سوابق و تجربيات حرفه اي:

سوابق باليني:

1.      مربي آموزش هاي باليني كاردرماني جهت آموزش دانشجويان مقطع كارشناسي كاردرماني در واحد درسي كارآموزي و كارورزي  باليني اختلالات جسماني در دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي(1380-1372)

 

2.      مربي آموزش هاي باليني كاردرماني جهت آموزش دانشجويان مقطع كارشناسي كاردرماني در واحد درسي كارآموزي و كارورزي  باليني اختلالات جسماني در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي(1380 تا كنون)

سوابق تدريس:

تدريس دروس نظري ،عملي و باليني با عناوين زير براي دانشجويان كاردرماني در مقطع كارشناسي:

1.         كاردرماني در بيماري هاي جسماني(دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي 1380- 1377، در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 1380 تا كنون)

2.         كاردرماني در بيماري هاي كودكان (در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 1380 تا كنون)

3.         تكنيك هاي حركت درماني(در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 1380 تا كنون)

4.         توانبخشي حرفه اي(در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 1387)

5.         عوارض ناشي از عقب ماندگي ذهني(در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 1387)

6.         كارآموزي و كارورزي  باليني  اختلالات جسماني در دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي(1380-1372)

7.         كارآموزي و كارورزي باليني اختلالات جسماني در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي (1380 تا كنون)

8.         استاد راهنمای دانشجویان کارشناسی ورودی 1384 و 1390

9.         کاردرمانی مبتنی بر شواهد( مقطع دکتر ااز 1394)

10.      تئوری های پیشرفته کاردرمانی( مقطع دکترا از1394)

11.      سمینار( مقطع دکترا از 1394)

12.      تئوری های پیشرفته کاردرمانی( مقطع کارشناسی  ارشد از1394)

13.      فعالیت های روزمره زندگی(مقطع کارشناسی)

14.      آشنایی با روش تحقیق (مقطع کارشناسی)

سوابق پژوهشي:

راهنمايي پايان نامه هاي كارشناسي بعنوان استاد راهنما:

1.         اصول باليني ماساژ درماني(1379). مقطع كارشناسي

2.         كاردرماني براي نوزادان در  NICU(1379). مقطع كارشناسي

3.         الگوهاي گرفتن مداد در كودكان فلج مغزي 6-1 ساله شهر تهران(1380). مقطع كارشناسي

4.         برنامه كار درماني  در كودكان فلج مغزي آتتوييد(1381). مقطع كارشناسي

5.         بلع در كودكان فلج مغزي(1383). مقطع كارشناسي

6.         اصول برنامه كار درماني  در كودكان(1384). مقطع كارشناسي-دو جلد

7.         رشد مهارت دست دست (1385). مقطع كارشناسي

8.         ADL & IADL  در كودكان فلج مغزي(1385). مقطع كارشناسي

9.         عملكردهاي دستي در كودكان طبيعي( 1386)  .مقطع كارشناسي

10.      ترجمه دستور العمل آزمون  .  QUSET  ( 1387)مقطع كارشناسي

11.      كاردرماني پس از ضربه مغزي -آموزش به خانواده( 1386) . 

12.      گرفتن هاي رشدي و عملكردي( 1387).

13.      تمرين درماني در آب( 1387) .

14.      انواع تعريف و طبقه بندي فلج مغزي( 1388) .

15.      مجموعه تمرينات كاردرماني در كودكان( 1388) .

16.      تمرين درماني در سالمندان( 1388) .

17.      تمرين درماني در سالمندان بارويكرد ارتوپدي( 1388) .

18.      بررسي ميزان رضايتمندي مراجعين به بخش كاردرماني بيمارستان رفيده( 1389) .

19.      آموزش مهارتهاي روزمره زندگي راهنماي بيماران( 1389) .

20.      تاثیر تزریق بوتاکس به عنوان یک بخش ضمیمه مکمل به کاردرمانی در درمان اسپاسیتیسی اندام فوقانی کودکان مبتلا به فلج مغزی(1392)

21.     بررسی وضعیت بهبود سطح مراقبت از خود در کودکان مبتلا به فلج مغزی 5 تا 12 ساله(1392

22.      بررسی میزان رضایت فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد کاردرمانی از وضعیت آموزشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی(1389)

23.      بررسی میزان رضایت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد کاردرمانی از وضعیت آموزشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی(1389)

  1. تمرینات  حسی-حرکتی دهانی( 1393) .
  2. نقش کاردرمانی در بیماران قلبی( 1393) .
  3. اکواتیک تراپی در کودکان فلج مغزی( 1393) .
  4. محیط های مجازی برای توانبخشی حرکتی. ( 1393) .
  5. تمرین درمانی در کودکان (2). ( 1393) .

 

راهنمايي پايان نامه هاي كارشناسي ارشد بعنوان استاد مشاور:

1.         مقايسه بين  تاثير تحريكات همزمان حسي و تكنيكهاي رايج كاردرماني  بررشد حركتي  كودكان سندرم داون18-6 ماهه( 1386)

2.         بررسي تاثير روش محدوديت درماني بر الگوهاي اندام فوقاني كودكان فلج مغزي. ( 1388)

3.         بررسي تاثيرتحريكات همزمان حس سطحي و عمقي بر بهبود عملكرد اندام فوقاني كودكان فلج مغزي. ( 1388)

4.         روايي و پايايي آزمون سنجش فعاليت ها در كودكان فلج مغزي. ( 1388)

5.         تاثیر تلفیق محدودیت درمانی با درمان فشرده دو طرفه دست-بازو بر مهارتهای ظریف اندام فوقانی کودکام همی پلژی. ( 1389)

6.         بررسی روایی و پایایی نسخه فارسي پرسشنامه نگرش مراقب و شاخص سلامت زندگي كودك با ناتوانايي شديد رشدي. (1390)

7.         بررسی تاثیرآموزش مراقبت های ویژه بر دردهای عضلانی اسکلتی مراقبین کودکان فلج مغزی12-4 ساله. (1391)

8.         بررسی رابطه بین عملکرد اندام فوقانی و کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی اسپاستیک 5تا 8 سال(1393)

9.        تعيين وضعيت تشخيصي، درماني و توانبخشي در كودكان 3 تا 12 سال داراي اختلال طيف اوتيسم در شهر تهران(1399)

 

راهنمايي پايان نامه هاي كارشناسي ارشد بعنوان استاد راهنما:

1.         بررسی روایی و پایایی سیستم طبقه بندی توانایی دستی در کودکان فلج مغزی. ( 1390)

2.         بررسی تاثیر تحریکات شنیداری برکنترل وضعیت کودکان فج مغزی اسپاستیک12-5 ساله . (1392)

3.         بررسی روایی و پایایی PEDI در کودکان فلج مغزی . (1392(

4.        تعیین تاثیر رویکرد " شناخت‌گرا به عملکردکاری روزمره(CO-OP)" بر عملکرد کاری مبتنی بر حرکت کودکان فلج مغزی.  (1393)

5.        تعیین اثربخشی آموزش خانواده بر خانواده بر مهارت های اجتماعی کودکان 7-12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی(1394)

6.         بررسی مقایسه ای بد رفتاری با کودکان سالم و دارای فلج مغزی 12تا 18 ساله تهران(در حال اجرا)

7.        تعیین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده هندلینگ کودکان دارای فلج مغزی بر اساس تجارب مراقب یاران در مدارس جسمی-حرکتی شهر اصفهان (در حال اجرا)

8.        بررسی تاثیر تحریکات پسیو وستیبولار بر کارکرد بدنی و فعالیت های روزمره زندگی کودکان فلج مغزی ۴ تا ۷ سال(در حال اجرا)

9.        روایی همگرایی آزمونهای بالینی تونوسیته عضلات اندام تحتانی با آزمون H-reflex در کودکان فلج مغزی  اسپاستیک(بر اساس    (GMFCS(1395)

10.     الگوی استفاده از زمان در کودکان فلج مغزی مدرسه رو شهر یزد(1395)

11.      تاثیر مراقبت بر سلامت مراقبان کودکان فلج مغزی 7 تا 12 ساله تهران (1396)

12.     بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی" آزمون عملکرد مدرسه"برای کودکان فلج مغزی 7 تا 12 سال(1397)

13.     بررسی رابطه ویژگی های فردی و بالینی با اختلالات شناختی بیماران مالتیپل اسکلروزیس (1397)

14.     تاثیر بازشناختی در حافظه با رویکرد توانبخشی در فعالیت های روزمره زندگی بیماران پارکینسون (1397)

15.     بررسی تاثیر تمرینات دوگانه روی تعادل، افتادن و انجام فعالیت های روزانه در بیماران سکته ای(1397 )

16.     بررسی روایی و اعتبار مجموعه ارزیابی فرونتال در جمعیت ضربه مغزی (1398 )

17.     بررسی تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر سرعت پردازش اطلاعات بر عملکرد کاری افراد مبتلا به بیماری ام‌اس(1398)

18.     مقایسه تاثیر آینه درمانی و محدودیت درمانی تعدیل یافته بر عملکرد حرکتی اندام فوقانی بیماران سکته مغزی(1398 )

19.     بررسی ارتباط بین عملکرد اندام فوقانی با سطح مشارکت و استقلال در فعالیت های روزمره ی زندگی افراد با سکته ی مغزی(1399)

20.     بررسی تاثیر  بازی های واقعیت مجازی بر تعادل و پیامد های آن در افراد با  ام اس(در حال اجرا )

21.     ارتباط عملکرد اجرایی با عملکرد مدرسه در کودکان با فلج مغزی ۷-۱۲ سال شهر تهران(در حال اجرا )

22.     بررسی تاثیر شولدر ساپورت بر بهبود نیمه دررفتگی شانه در افراد با سکته مغزی(در حال اجرا )

23.     بررسي ارتباط بين تعادل با سمت درگيري در افراد با سکته مغزي(در حال اجرا )

 

 

 

 

راهنمايي پايان نامه هاي دکترا  بعنوان استاد راهنمای مشترک:

1.        " بررسی تاثیر برنامه كوچينگ عملکرد کاری (همراهی و هدایت در عملکرد کاری) بر خودکارآمدی و عملکردکاری مادران کودکان با فلج مغزی و شناسایی موانع بافتاری و راهبردهای تسهیل­گر مورد استفاده توسط مادر: مطالعه تلفیقی" (1396)

2.        بررسی تاثیر و مقایسه تردمیل تراپی معمولی و داخل آب بر روی تعادل راه رفتن و عملکرد کاری کودکان فلج مغزی اسپاستیک(در حال اجرا )

3.        مقایسه تاثیر مداخلات مبتنی بر اکوپیشن با درمان های مبتنی بر تمرین بر عملکردهای اندام فوقانی افراد با مولتیپل اسکلروزیس (در حال اجرا )

4.        بررسی تاثیر برنامه توانبخشی مبتنی بر رویکرد CO-OP بر مشارکت، عملکرد و رضایت از عملکرد، سطح ناتوانی و خستگی در مقایسه با درمان های مبتنی بر تمرین در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس(در حال اجرا )

 

مقالات منتشر شده در ژورنال ها و كتب علمي:

مقالات:

1.      ترجمه فارسي آزمون   MACS سايت: www.macs.nu

2.      ترجمه فارسي مصاحبه نقش كاري طبق مدل MOHO ، سايت دانشگاه ايلي نويز Shsc.brookes.ac.uk/courses/undergraduate/occupational -therapy

3.       تاثير تمرين درمانی بر ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی دانش‌آموزان نابينای پسر (18-12 ساله) مجتمع آموزشی نابينايان شهيد محبی تهران. فصلنامه کومش1388

4.      اثر روش محدودیت درمانی تعدیل یافته بر کیفیت مهارت های اندام فوقانی مبتلا در کودکان فلج مغزی نیمه بدن. فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي گرگان1389

5.    بررسی پایایی و روایی آزمون کیفیت مهارت اندام فوقانی در کودکان فلج مغزی. فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان1389

6.    تاثير محدوديت درماني تعديل يافته بر كيفيت گرفتن در كودكان فلج مغزي نيمه بدن. فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي1389

 

7.    Non Surgical Treatment of Established Forearms Volkmann Contracture in Child. Iranian  Rehabilitation  Journal2010

8.   Comparison the effect of simultaneous sensory stimulation and current occupational therapy approaches on motor development of the infants with down syndrome. Iranian Rehabilitation Journal of Child Neurology.2010

9.    Cerebral Palsy:Motor types ,gross motor function and associated disorder. Iranian  Rehabilitation  Journal.2011

10. Apert syndrome: a case report .Iranian  Rehabilitation  Journal.2012

11.   بررسی مشکلات  هیجانی  ناشی از محدودیت درمانی در اندام فوقانی کودکان همی پلژی. فصلنامه علمي پژوهشي پژوهش در حیطه کودکان استثنایی1390

24.          The Reactive Postural Control in Spastic Cerebral Palsy Children .Iranian  Rehabilitation  Journal.2012

25.          Cross-cultural validation of the Persian version of the Manual Ability Classification System for children with cerebral palsy. International Journal of Therapy and Rehabilitation.2013

14.      روايي و پايايي نسخه فارسي آزمون سنجش فعاليت ها در كودكان فلج مغزي . فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان: پژوهش در علوم توانبخشي 1390 

15.      تعيين پايايی بين والدين و درمانگران نسخه فارسی سيستم طبقه بندی توانايی دستی (MACS) برای کودکان فلج مغزی(CP). فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي(1390)    

16.  تعیین پایایی بازآزمایی و پایایی بین ارزیابان نسخه فارسی سیستم طبقه‌بندی توانایی دستی کودکان فلج مغزی. فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي(1390)

17.   مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی .فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي(1390)

18.  تکرار پذيری آزمون کيفيت حرکات اندام فوقانی در کودکان فلج مغزی.فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي(1390)

19.  تأثير روش محدوديت درماني تعديل يافته بر تحمل وزن و باز كردن حفاظتي در كودكان فلج مغزي نيمه بدن .بهبود(1390)

20. میزان آگاهی مددجویان و درمانگران  از مفاد "منشور حقوق بیماران" در مراکز توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 1389.فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي (1391)

21.  روایی و پایایی پرسشنامه "کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی". فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي (1391)

22.  تأثیر تلفیق محدودیت درمانی با آموزش فشرده دو دستی بر کارکرد اندام فوقانی کودکان با فلج مغزی نیمه بدن 10-5 سال. فصلنامه علمی-پژوهشی،پژوهشکده کودکان استثنایی(1391)

23. Psychometric Properties of the Persian Version of Cerebral Palsy Quality of Life Questionnaire for Children. Iran J Child Neurol. (2015)

24. تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی سیستم طبقه‌بندی توانایی دستی کودکان فلج مغزی .فصلنامه علمی-پژوهشی،پژوهشکده کودکان استثنایی(1391)

25. بررسي روايي محتوايي نسخه فارسي ليست کودکان فلج مغزی ارزشيابي ناتواني كودكان(PEDI). پژوهش در علوم توانبخشي (1393)

26. مرور سيستماتيك: رويكرد CO-OP در چه اختلالاتي مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهش در علوم توانبخشي (1393)

27. مقايسه پاسخ‏های عضلانی برانگيخته دهليزی گردنی کودکان فلج مغزی اسپاستيک با کودکان هنجار 12-7 ساله. شنوایی(1393)

28. بررسي پایایی نسخه فارسي ليست ارزشيابي ناتواني كودكان (PEDI)در کودکان فلج مغزی 3تا9 سال. مجله علوم پزشکی مازندران(1394)

29 .Assessment of the Saccular Function in Children with Spastic Cerebral Palsy. Neurophysiology.2016

30. رابطه بین عملکرد اندام فوقانی با کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به فلج مغزی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر تهران .مجله علمی پژوهان(1394)

31. کوچینگ عملکردکاری: مقاله مروری توصیفی. طب توانبخشي(1395)

32. Kahjoogh MA, Rassafiani M, Dunn W, Hosseini SA, Akbarfahimi N. Occupational performance coaching: A descriptive review of literature. New Zealand Journal of Occupational Therapy (2016).

33. Riyahi, A,AkbarFahimi, N; Rassafiani, M;  mini Manual Ability Classification System,http://www.macs.nu/download-mini-content.php.(Translated to Farsi). (2016)

34. Afshar S, Hamedi D, Noori-Moombeini N, AkbarFahimi N. Effect of Occupational Therapy Clinical Training on Self-Efficacy and Clinical Reasoning of Students. Strides in Development of Medical Education. [Research]. 2017

35. Kahjoogh MA, Kessler D, Rassafiani M, Hosseini SA, Khankeh H, Akbarfahimi N. Occupational performance coaching for mothers of children with cerebral palsy: A case report. International Journal of Therapy and Rehabilitation. 2017

36.Rassafiani, M; Riyahi, A; AkbarFahimi, N.Eating and Drinking Ability Classification System, http://www.sussexcommunity.nhs.uk (Translated to Farsi). ; (2017)

37. Z Ghorbanpoor, Z Mosallanezhad, J Minaee Javid.The Relationship Between the Spine Curvature Disorders and the Resting Habits of University Students - Physical Treatments-Specific Physical Therapy Journal, 2017

38. AkbarFahimi N, Rassafiani M. KashefiS. Review of Nature and Risk Factors for Maltreatment of Children with Disabilities.Rehabilitation Medicine.2018

39. Amini B, Hosseini SA, Akbarfahimi N. Balance Performance Disorders and Sway of the Center of Gravity in Children With ADHD. Journal of Modern Rehabilitation, 2018

40. AkbarFahimi N Ahmadi Kahjoogh M, Kessler D, Hosseini SA. Randomized controlled trial of occupational performance coaching for mothers of children with cerebral palsy.  British Journal of Occupational Therapy, 2018

41. Esmailpour Nosar M, Hosseini SA, Akbarfahimi N.Effect of Different Intensities of Harsh Reliance of Auditory Stimulation on Static Balance in 5-12 Years Old Children with Cerebral Palsy in Tehran City, Iran.  Archives of Rehabilitation, 2018

42.   Ghorbanpour Z, Hosseini SA, Akbarfahimi N .  Correlation between Sleep Disorders and Function in Children with Spastic Cerebral Palsy. Iranian Journal of Child Neurology, 2019    

43.  Banimahdi R, Akbarfahimi N, Sahaf R, Rezasoltani  P. Comparing the Attitudes of Occupational Therapy Students and Alumni Towards Old PeopleIranian Journal of Ageing, 2019

44. Jamshidi F, Akbarfahimi N, Hosseini SA, Shayan . Determining occupational performance issues in women with breast cancer referred to treatment centers of Hamadan, Iran. Occupational Performance Issues in Women with Breast Cancer, 2019

45. Hejazi SM , Haghgoo H, Karbalaei Nouri A, Biglarian A, Akbarfahimi N. The Relationship Between Memory Im-pairment and Health Indicators of the Elderly With Parkinson Disease. Iranian Journal of Ageing.2019

46. Pouramiri M, Azimian M, Akbarfahimi N, Pishyareh E, Hossienzadeh S. Investigating the relationship between individual and clinical characteristics and Executive dysfunction of multiple sclerosis individuals. Archives of Rehabilitation.2019

47. Noori M, Akbarfahimi N, Hosseini SA, Shiri V. The Relationship Between Balance and Activities of Daily Living With the Quality of Life of Patients With Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis. Archives of Rehabilitation.2019

48. Noori M , Hossein S A, AkbarfahimiN. Review of the Effectiveness of Advanced Equipments in Cerebral Palsy Children during Gait. J Rehab Med. 2019; 8(3): 272-278.

49. Saeidi Borujeni, M, Hosseini, S. A., Akbarfahimi, N., & Ebrahimi, E. "Cognitive orientation to daily occupational performance approach in adults with neurological conditions: A scoping review." Medical journal of the Islamic Republic of Iran vol. 33 99.

50. Kahjoogh MA, Kessler D, Khankeh HR, Akbarfahimi N, Hosseini SA, Sanei F, Havaei N. Occupational performance coaching: goal barriers and beneficial facilitators. International Journal of Therapy And Rehabilitation. 2020 Mar 2;27(3):1-10.

51. Akbarfahimi N, Abedi S. The Effect of Modified Constraint Induced Movement Therapy on Upper Extremity‎ Function In a Patient Suffering From Chronic Severe Acquired Brain Injury‌: ‌‎ A Case‎ Study. Archives of Rehabilitation. 2020 Mar 10;21(1):7-.

52. Abedi S, Akbarfahimi N. The Effect of Modified Constraint-Induced Movement Therapy on Upper Extremity Function of a Patient With Severe Acquired Brain Injury. Archives of Rehabilitation. 2020 Mar 10;21(1):106-19.

53. Azadi H, Hosseini SA, Akbarfahimi N  Effect of Task Oriented Training on Functional Mobility in Children with Cerebral Palsy: A Systematic Review and Meta-analysis- Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 2020

 

·        كتب :

1.         بيماري هاي نورولوژيكي كودكان و توانبخشي آنها ، انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي(1386)

2.         كار درماني  براي كودكان ، انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي( 1386)

3.         حركت درماني در آب، انتشارات اوسانه( 1388)

4.         تمرین درمانی در ارتقائ سطح سلامت سالمندان، انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي( 1389)

5.         تمرین درمانی در مشكلات ارتوپدي  سالمندان، انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي( 1390)

6.         کاردرمانی در کودکان(راهنمای والدین)، انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي( 1390)

7.         فعالیت های روزمره زندگی. (راهنمای بیمار)، انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي ( 1393)

  1. راهنمای بالینی کاردرمانی.(برای والدین کودکان). انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي ( 1395)
  2. مداخلات تکاملی حرکتی به هنگام در کودکان دارای اختلالات نورون محرکه فوقانی. انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي ( 1398)

 

 

كنگره و سمينارها:

عناوين سخنراني ها و مقالات:

1.         كاردرماني پس از جراحي ترميمي كولترال هاي MP ، دومين كنگره كاردرماني ايران- تهران(1372)

2.         كاردرماني در كودكان مرزي ،اولين سمينار كودكان مرزي- تهران (1377)

3.         بررسي  آزمون EDPA در كودكان 6-1 سال شهر تهران ، نهمين كنگره كاردرماني ايران- تهران(1381)

4.         بررسي  آزمون EDPA در كودكان 6-1 سال شهر تهران ، سومين كنگره كاردرماني آسيا - سنگاپور( 2003)

5.         بلع در كودكان فلج مغزي ، اولين سمينار نقش كاردرماني و گفتار درماني در اختلالات تغذيه اي كودكان زير يكسال ، تهران (1384)

6.         معرفي ارزيابي هاي مورد استفاده در كاردرماني يازدهمين كنگره كاردرماني ايران- تهران(1384)

7.         مقايسه گرفتن مداد بين كودكان فلج مغزي اسپاستيك و كودكان طبيعي ، چهاردهمين كنگره جهاني كاردرماني - سيدني( 2006)

8.         مديريت رفلكسهاي پاتولوژيك در كودكان فلج مغزي ، دوازدهمين كنگره كاردرماني ايران- تهران(1385)

9.          تغذيه در كودكان فلج مغزي. اولين همايش علمي توانبخشي- سازمان نظام پزشكي ايران.(1386)

10.      مقايسه گرفتن مداددر كودكان 6-1 ساله فلج مغزي.نخستين همايش علمي كودكان استثنايي.تهران(1387)

11.      تاثير تمرينات اصلاحي بر صحت ساختار بدني افراد نابينا 18-12 ساله ، اولين سمينار  توانبخشي در نابينايان (1388)

12.       نقش كاردرماني در درمان اختلالات بلع  و تغذيه در كودكان . سمپوزيوم مداخلات زودهنگام در درمان اختلالات بلع و تغذيه كودكان و نوزادان ، دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تهران (1388)

13.      تشخيص و درمان در ضايعات شبكه براكيال كودكان. چهاردهمين كنگره كاردرماني ايران- تهران(1388)

14.      معرفي روش هاي نوين در درمان كودكان فلج مغزي. چهاردهمين كنگره كاردرماني ايران- تهران(1388)

15.      مشاوره در کاردرمانی .پانزدهمين كنگره كاردرماني ايران- تهران(1389)

16.      روش محدودیت درمانی و عوارض رفتاری ناشی از آن. پانزدهمين كنگره كاردرماني ايران- تهران(1389)

17.      معرفی سیستم طبقه بندیMACS. پانزدهمين كنگره كاردرماني ايران- تهران(1389)

18.      معرفی سیستم طبقه بندیMACS :نمره دهی و اجرا. اموزش مداوم. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(1389)

19.      اخلاق در کاردرمانی. شانزدهمین کنگره کاردرمانی ایران _تهران(1390)

20.      مروری بر اندازه گیری پیامدها بر اساس مدل ICF-CY در کودکان فلج مغزی 12-3 ساله .هفدهمین کنگره کاردرمانی ایران -تهران(1391)

21.      مقایسه پاسخ های عضلانی بر انگیخته دهلیزی کودکان فلج مغزی اسپاستیک با کودکان هنجار .نوزدهمین کنگره کاردرمانی ایران -تهران(1393)

  1. نقش کاردرمانی در تیم توانبخشی بیماران سکته مغزی. سمینار "برنامه  نقش تیم درمانی و توانبخشی بیماران سکته مغزی".بیمارستان توانبخشی رفیده. ایران-تهران(1394)
  2. تاثیر مداخله اکتیو وستیبولار بر تعادل و کارکرد کودکان فلج مغزی اسپاستیک7تا12 ساله . بیستمين كنگره كاردرماني ايران- تهران(1394)

24.     سیستم طبقه ‌بندی در کودکان فلج مغزی. بیست و یکمین کنگرۀ سراسری کاردرمانی ایران. ايران- تهران (1395)

25.     رویکردهای مداخله در کودکان. روشهای عملی مستقل سازی در فعالیتهای روزمره زندگی برای کاردرمانگران. ایران. ايران- تهران (1395)

26.     روش انتقال بیماران از ویلچر به تخت وبرعکس. کارگاه یک روزه روش جابجایی بیماران توانبخشی با استفاده از وسایل کمک حرکتی. ايران- تهران (1395)

  1. کاردرمانی در فلج مغزی. پنجمین سمپوزیوم نقد و بررسی آخرین پژوهش های کاردرمانی. ايران- تهران (1396)

28.     مروری بر ارتباط بین مشکلات شناختی با شاخص های سلامت در بیماران با پارکینسون. پنجمین سمپوزیوم نقد و بررسی آخرین پژوهش های کاردرمانی. ايران- تهران (1396)

  1. اثر دیسپورت بر آکوپیشن کودک فلج مغزی. آکوپیشن و دارو. ايران- تهران (1396)

30.     درمانهای جراحی وتوانبخشی در فلج مغزی .رویکردهای پزشکی وتوانبخشی در درمان اختلالات حرکتی کودکان فلج مغزی. ايران- تهران (1396)

31.     مروری بر انواع اختلالات شناختی در بیماران مالتیپل اسکلروزیس. پنجمین سمپوزیوم نقد و بررسی آخرین پژوهش های کاردرمانی. ايران- تهران (1396)

  1. نقش کاردرمانی در  درمان کودکان فلج مغزی(1397)
  2. مقایسه تاثیر هند روباتیک و درمان های رایج کاردرمانی بر بهبود عملکرد کاری بیماران  سکته مغزی(1397)
  3. مداخلات یکپارچگی حسی در کودکان اتیسم(1397)
  4.  نحوه اموزش فعايت هاي روزمره زندگي به بزرگسالان با مشکلات جسمي (1398)
  5. اصول اموزش فيتينگ ويلچر در کودکان و بزرگسالان(1398)
  6. موانع و تسهيلات تردد با ويلچر(1398)
  7. کاردرماني در اختلالات شناختي در سالمندان(1398)

 

فعاليتهاي علمي و اجرايي:

  • عضو كميته اجرايي كنگره كاردرماني ايران1374و1375
  • معاونت گروه در امور آموزشی از سال 1384تا1388
  • عضو كميته آموزشي گروه آموزشي كار درماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي از سال1380   تا كنون
  • عضو كميته پژوهشي گروه آموزشي كار درماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي از سال 1383 تا 1386
  • عضو كميته علمي كنگره كاردرماني ايران 1384و1385
  • عضو كميته علمي سمينار توانبخشي ايران  1385
  • دبير علمي كارگاه كاردرماني و فارماكولوژي 1386
  • عضو كميته آموزشي انجمن ديستروفي ايران 1387
  • عضو كميته علمي كنگره كاردرماني ايران 1389
  • عضو كميته علمي كنگره كاردرماني ايران 1391
  • دبیر علمی سمینار یکروزه دانشجویی کاردرمانی. دانشگاه علوم بهریستی و توانبخشی(1391)
  • عضو کمیته علمی سمینار اخلاق کاردرمانی در کودکان. دانشگاه علوم بهریستی و توانبخشی(1391)
  • عضو کمیته علمی دومین کنگره توانبخشی حرفه ای ایران. دانشگاه علوم بهریستی و توانبخشی(1392)
  • همکاری در تدوین برنامه آموزش مداوم دانش آموختگان رشته کاردرمانی .وزارت بهداشت(1392)
  • عضو كميته علمي كنگره كاردرماني ايران 1393
  • عضو كميته علمي كنگره كاردرماني ايران 1394
  •  معاونت گروه در امور آموزشی از سال 1393-1395
  •  عضو كميته پژوهشي گروه آموزشي كار درماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي از سال 1393 تا کنون
  • عضو شورای تخصصی آموزش دانشگاه ازسال1394 تاکنون
  • مدیر بخش کاردرمانی بیمارستان رفیده1394
  • دبیر کمیته فرعی 7 تجهیزات توانبخشی برای معلولین1394
  • عضو و دبیر برنامه تحول نظام آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی1394 تا کنون
  • دبیر بازنگری دروس کارشناسی کاردرمانی (1396 تاکنون)

 

طرح هاي پژوهشي مصوب:

1.         بررسي آزمون EDPAدر كودكان 6-1 ساله شهر تهران(1381-1380)

2.         تاثير تمرينات اصلاحي بر صحت ساختاربدني افراد نابينا: دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي  (1386-1384)

3.         اختلالات رفتاري پس از محدوديت درماني در اندام فوقاني كودكان فلج مغزي8-3 ساله: دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي  (1389-1388)

4.         روايي و پايايي پرسشنامه كيفيت زندگي  كودكان فلج مغزي: دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي  (1390-1388)

5.         بررسي شدت و شيوع اختلالات رفتاري در كودكان فلج مغزي 12-4 ساله شهر تهران : دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي  (1390-1389)

6.         ارزشیابی درون گروهی کاردرمانی: دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي  (1391-1390)

7.         بررسی تحریکات وستیبولار فعال بر تعادل، کیفیت زندگی و فعالیت های روزمره زندگی کودکان فلج مغزی اسپاستیک 7-12 ساله. دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي  .(1394)

8.         ارتباط بين مشکلات شناختي با شاخص هاي سلامت در بيماران با پارکينسون(1398)

 

عضويت در گروههاي علمي:

  • فدراسيون جهاني كاردرماني
  • انجمن كاردرماني ايران

 جوایز و تشویق ها :

رتبه 10 در صد در مقطع کارشناسی(1372)

رتبه دوم در مقطع کارشناسی ارشد.(1380)

پژوهشگر برتردانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (1387)

رتبه اول  در مقطع دکترا(1393)

استاد برتر دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی(1397)

زمينه علاقمندي و تمركز در پژوهش:

  • مشكلات حركتي در كودكان به ويژه كودكان فلج مغزي
  • اختلالات شناختی و حرکتی در بزرگسالان با اختلالات عصبی- شناختی

 

 دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    فایل رزومه هیئت علمی

 

مشخصات  پرسنلی

نام و نام خانوادگی: نازيلا اكبر فهيمي

رتبه علمی:استادیار

مقطع و رشته تحصیلی: دکترای کاردرمانی

گروه آموزشی:کاردرمانی

آدرس: اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی .

تلفن محل کار:22180063

پست الکترونیک : :  fahimi1970@yahoo.com              na.akbarfahimi@uswr.ac.ir

سایت اختصاصی:

سایت دانشگاه :    http://www.uswr.ac.ir

پروفایل در Google Scholar

 

پروفایل در  http://www.scopus.com/authid/detail.url?authorId=35602933300 Scopus

 

تاریخ بروزرسانی: مهر 1396

 

سوابق تحصیلی دانشگاهی

سال

درجه

نام دانشگاه / موسسه

مکان

رشته تحصیلی

1372

کارشناسی

دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي

تهران

کاردرمانی

1380

کارشناسی ارشد

دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

تهران

کاردرمانی

1393

دکتری

دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

تهران

کاردرمانی

زمینه های تخصصی

بیماریهای حسی حرکتی کودکان

بیماریهای نرولوزیک بزرگسالان

سوابق آموزشی

سوابق باليني:

1.      مربي آموزش هاي باليني كاردرماني جهت آموزش دانشجويان مقطع كارشناسي كاردرماني در واحد درسي كارآموزي و كارورزي  باليني اختلالات جسماني در دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي(1380-1372)

 

2.      مربي آموزش هاي باليني كاردرماني جهت آموزش دانشجويان مقطع كارشناسي كاردرماني در واحد درسي كارآموزي و كارورزي  باليني اختلالات جسماني در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي(1380 تا كنون)

سوابق تدريس:

تدريس دروس نظري ،عملي و باليني با عناوين زير براي دانشجويان كاردرماني در مقطع كارشناسي:

1.       كاردرماني در بيماري هاي جسماني(دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي 1380- 1377، در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 1380 تا كنون)

2.       كاردرماني در بيماري هاي كودكان (در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 1380 تا كنون)

3.       تكنيك هاي حركت درماني(در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 1380 تا كنون)

4.       توانبخشي حرفه اي(در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 1387)

5.       عوارض ناشي از عقب ماندگي ذهني(در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي 1387)

6.       كارآموزي و كارورزي  باليني  اختلالات جسماني در دانشكده توانبخشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي(1380-1372)

7.       كارآموزي و كارورزي باليني اختلالات جسماني در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي (1380 تا كنون)

8.       استاد راهنمای دانشجویان کارشناسی ورودی 1384 و 1390

9.       کاردرمانی مبتنی بر شواهد( مقطع دکترا1394-تاکنون)

10.   تئوری های پیشرفته کاردرمانی( مقطع دکترا تاکنون-1394)

11.   سمینار( مقطع دکترا تاکنون-1394)

 

فعالیتهای پژوهشی

راهنمايي پايان نامه هاي كارشناسي بعنوان استاد راهنما:

1.       اصول باليني ماساژ درماني(1379).

2.       الگوهاي گرفتن مداد در كودكان فلج مغزي 6-1 ساله شهر تهران(1380).

3.       برنامه كار درماني  در كودكان فلج مغزي آتتوييد(1381).

4.       بلع در كودكان فلج مغزي(1383).

5.       ترجمه فصل یک و دو کتاب OT for Children (1384).

6.       ترجمه فصل سه وچهار کتاب OT for Children (1384).

7.       رشد مهارت دست (1385).

8.       تهیه خلاصه ای از پایان نامه های دپارتمان کاردرمانی در دو مقطع  کارشناسی و کارشناسی ارشد(1386)

9.       ترجمه فصل 15 کتاب OT for Children (1385).

10.   ترجمه فصل18 کتاب OT for Children (1385).

11.   ترجمه دستور العمل آزمون  .  QUSET  ( 1387)

12.   كاردرماني پس از ضربه مغزي -آموزش به خانواده( 1386) . 

13.   گرفتن هاي رشدي و عملكردي( 1387).

14.   تمرين درماني در آب( 1387) .

15.   انواع تعريف و طبقه بندي فلج مغزي( 1388) .

16.   تمرينات كاردرماني در كودكان( 1388) .

17.   تمرين درماني در سالمندان( 1388) .

18.   تمرين درماني  در ارتقائ سطح سلامت در سالمندان ( 1389) .

19.   بررسي ميزان رضايتمندي مراجعين به بخش كاردرماني بيمارستان رفيده( 1389) .

20.   راهنماي آموزشی مهارتهاي روزمره زندگي ( 1389) .

21.   تاثیر تزریق بوتاکس به عنوان یک بخش ضمیمه مکمل به کاردرمانی در درمان اسپاسیتیسی اندام فوقانی کودکان مبتلا به فلج مغزی(1392)

22.   بررسی وضعیت بهبود سطح مراقبت از خود در کودکان مبتلا به فلج مغزی 5 تا 12 ساله(1392

23.   بررسی میزان رضایت فارغ التحصیلان کارشناسی و کارشناسی ارشد کاردرمانی از وضعیت آموزشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی(1389)

24.   بررسی میزان رضایت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد کاردرمانی از وضعیت آموزشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی(1389)

25.   تمرینات  حسی-حرکتی دهانی( 1393) .

26.   نقش کاردرمانی در بیماران قلبی( 1393) .

27.   اکواتیک تراپی در کودکان فلج مغزی( 1393) .

28.   محیط های مجازی برای توانبخشی حرکتی. ( 1393) .

29.   تمرین درمانی در کودکان (2). ( 1393) .

30.   بررسی نگرش کاردرمانان بر سالمندی (1396)

31.   بررسی شیوع اختلال خواب در کودکان فلج مغزی(1396)

راهنمايي پايان نامه هاي كارشناسي ارشد بعنوان استاد مشاور:

1.       مقايسه بين  تاثير تحريكات همزمان حسي و تكنيكهاي رايج كاردرماني  بررشد حركتي  كودكان سندرم داون18-6 ماهه( 1386)

2.       بررسي تاثير روش محدوديت درماني بر الگوهاي اندام فوقاني كودكان فلج مغزي. ( 1388)

3.       بررسي تاثيرتحريكات همزمان حس سطحي و عمقي بر بهبود عملكرد اندام فوقاني كودكان فلج مغزي. ( 1388)

4.       روايي و پايايي آزمون سنجش فعاليت ها در كودكان فلج مغزي. ( 1388)

5.       تاثیر تلفیق محدودیت درمانی با درمان فشرده دو طرفه دست-بازو بر مهارتهای ظریف اندام فوقانی کودکام همی پلژی. ( 1389)

6.       بررسی روایی و پایایی نسخه فارسي پرسشنامه نگرش مراقب و شاخص سلامت زندگي كودك با ناتوانايي شديد رشدي. (1390)

7.       بررسی تاثیرآموزش مراقبت های ویژه بر دردهای عضلانی اسکلتی مراقبین کودکان فلج مغزی12-4 ساله. (1391)

8.       بررسی رابطه بین عملکرد اندام فوقانی و کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی اسپاستیک 5تا 8 سال(1393)

راهنمايي پايان نامه هاي كارشناسي ارشد بعنوان استاد راهنمای مشترک:

1.       بررسی روایی و پایایی سیستم طبقه بندی توانایی دستی در کودکان فلج مغزی. ( 1390)

2.       بررسی تاثیر تحریکات شنیداری برکنترل وضعیت کودکان فج مغزی اسپاستیک12-5 ساله . (1392)

3.       بررسی روایی و پایایی PEDI در کودکان فلج مغزی . (1392(

4.       تعیین تاثیر رویکرد " شناخت‌گرا به عملکردکاری روزمره(CO-OP)" بر عملکرد کاری مبتنی بر حرکت کودکان فلج مغزی.  (1393)

5.       تعیین اثربخشی آموزش خانواده بر خانواده بر مهارت های اجتماعی کودکان 7-12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی(1394)

6.       الگوی استفاده از زمان در کودکان فلج مغزی مدرسه رو شهر یزد(1395)

7.       بررسی مقایسه ای بد رفتاری با کودکان سالم و دارای فلج مغزی 12تا 18 ساله تهران(1396)

8.       تعیین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده هندلینگ کودکان دارای فلج مغزی بر اساس تجارب مراقب یاران در مدارس جسمی-حرکتی شهر اصفهان (1396)

9.       بررسی تاثیر تحریکات پسیو وستیبولار بر کارکرد بدنی و فعالیت های روزمره زندگی کودکان فلج مغزی ۴ تا ۷ سال(1396)

10.   روایی همگرایی آزمونهای بالینی تونوسیته عضلات اندام تحتانی با آزمون H-reflex در کودکان فلج مغزی  اسپاستیک(بر اساس    (GMFCS(1396)

راهنمایی پایان نامه دکترا بعنوان استاد راهنمای مشترک:

1. بررسی تاثیر برنامه كوچينگ عملکرد کاری (همراهی و هدایت در عملکرد کاری) بر خودکارآمدی و عملکردکاری مادران کودکان با فلج مغزی و شناسایی موانع و راهبردهای تسهیل­گر مورد استفاده توسط مادران: مطالعه تلفیقی(1396)

 

 

مسئولیت های دانشگاهی و علمی (همایش، سمپوزیوم، کارگاه ..)

ازسال

تا سال

مسئولیت

مکان

  • عضو كميته اجرايي كنگره كاردرماني ايران1374و1375
  • معاونت گروه در امور آموزشی از سال 1384تا1388
  • عضو كميته آموزشي گروه آموزشي كار درماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي از سال1380   تا كنون
  • عضو كميته پژوهشي گروه آموزشي كار درماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي از سال 1383 تا 1386
  • عضو كميته علمي كنگره كاردرماني ايران 1384و1385
  • عضو كميته علمي سمينار توانبخشي ايران  1385
  • دبير علمي كارگاه كاردرماني و فارماكولوژي 1386
  • عضو كميته آموزشي انجمن ديستروفي ايران 1387
  • عضو كميته علمي كنگره كاردرماني ايران 1389
  • عضو كميته علمي كنگره كاردرماني ايران 1391
  • دبیر علمی سمینار یکروزه دانشجویی کاردرمانی. دانشگاه علوم بهریستی و توانبخشی(1391)
  • عضو کمیته علمی سمینار اخلاق کاردرمانی در کودکان. دانشگاه علوم بهریستی و توانبخشی(1391)
  • عضو کمیته علمی دومین کنگره توانبخشی حرفه ای ایران. دانشگاه علوم بهریستی و توانبخشی(1392)
  • عضو کمیته علمی دومین سمینار دانشجویی کاردرمانی(1392)
  • همکاری در تدوین برنامه آموزش مداوم دانش آموختگان رشته کاردرمانی .وزارت بهداشت(1392)
  • عضو كميته علمي كنگره كاردرماني ايران 1393
  • عضو کمیته علمی سومین سمینار دانشجویی کاردرمانی در ارتقاء سلامت(1393)
  • معاونت گروه در امور آموزشی از سال 1393تاکنون
  •  عضو كميته پژوهشي گروه آموزشي كار درماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي از سال 1393 تا کنون
  • عضو كميته علمي كنگره كاردرماني ايران 1394
  • عضو کمیته علمی چهارمین سمینار دانشجویی کاردرمانی در ارتقاء سلامت  (1394)
  • عضو شورای تخصصی آموزش دانشگاه ازسال1394
  • ریاست بخش کاردرمانی بیمارستان رفیده1394
  •  عضو و دبیر برنامه تحول نظام آموزشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی1394
  • دبیر کمیته فرعی 7 تجهیزات توانبخشی برای معلولین1394
  • رابط  کنترل عفونی بیمارستان توابخشی رفیده1395 تاکنون
  • رابط  آموزش بیمارستان توابخشی رفیده1395 تاکنون
  • عضو شورای پژوهشی گروه اموزشی کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی1393 تاکنون
  • عضو شورای پژوهشی پزوهشکده کودکان استثنایی1393 تاکنون
  • عضو شورای تخصصی آموزش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی1393 تاکنون
  • دبیر  کمیته بازنگریدروس کارشناسی کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی1393 تاکنون
  • عضو کمیته دانشگاه نسل سوم  دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی1394 تاکنون
  • عضو کمیته اخلاق  دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی1394 تاکنون
  • عضو کمیته ارزشیابی مرکز مطالعات و توسعه آموزش  دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی1394 تاکنون
  • عضو کمیته برگزاری امتحان جامع دانشجوبیان دکتری کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی1394 تاکنون

 

عضویت در مجامع علمی

از سال

تا سال

مجمع علمی

فدراسيون جهاني كاردرماني

انجمن كاردرماني ایران

 

انتشارات

1-  انتشار مقاله در ژورنال

سال

نام مجله

عنوان مقاله

شماره مجله و صفحه

1. ترجمه فارسي آزمون   MACS سايت: www.macs.nu

2.   ترجمه فارسي مصاحبه نقش كاري طبق مدل MOHO ، سايت دانشگاه ايلي نويز Shsc.brookes.ac.uk/courses/undergraduate/occupational -therapy

3.    تاثير تمرين درمانی بر ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی دانش‌آموزان نابينای پسر (18-12 ساله) مجتمع آموزشی نابينايان شهيد محبی تهران. فصلنامه کومش1388

4.    اثر روش محدودیت درمانی تعدیل یافته بر کیفیت مهارت های اندام فوقانی مبتلا در کودکان فلج مغزی نیمه بدن. فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي گرگان1389

5.   بررسی پایایی و روایی آزمون کیفیت مهارت اندام فوقانی در کودکان فلج مغزی. فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان1389

6.  تاثير محدوديت درماني تعديل يافته بر كيفيت گرفتن در كودكان فلج مغزي نيمه بدن. فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي1389

 

7.    Non Surgical Treatment of Established Forearms Volkmann Contracture in Child. Iranian  Rehabilitation  Journal2010

8.   Comparison the effect of simultaneous sensory stimulation and current occupational therapy approaches on motor development of the infants with down syndrome. Iranian Rehabilitation Journal of Child Neurology.2010

9.    Cerebral Palsy:Motor types ,gross motor function and associated disorder. Iranian  Rehabilitation  Journal.2011

10. Apert syndrome: a case report .Iranian  Rehabilitation  Journal.2012

11.   بررسی مشکلات  هیجانی  ناشی از محدودیت درمانی در اندام فوقانی کودکان همی پلژی. فصلنامه علمي پژوهشي پژوهش در حیطه کودکان استثنایی1390

12.The Reactive Postural Control in Spastic Cerebral Palsy Children .Iranian  Rehabilitation  Journal.2012.

13.Cross-cultural validation of the Persian version of the Manual Ability Classification System for children with cerebral palsy. International Journal of Therapy and Rehabilitation.2013

14.   روايي و پايايي نسخه فارسي آزمون سنجش فعاليت ها در كودكان فلج مغزي . فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان: پژوهش در علوم توانبخشي 1390 

15.   تعيين پايايی بين والدين و درمانگران نسخه فارسی سيستم طبقه بندی توانايی دستی (MACS) برای کودکان فلج مغزی(CP). فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي(1390)    

16.  تعیین پایایی بازآزمایی و پایایی بین ارزیابان نسخه فارسی سیستم طبقه‌بندی توانایی دستی کودکان فلج مغزی. فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي(1390)

17.  مشکلات رفتاری در کودکان فلج مغزی .فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي(1390)

18.  تکرار پذيری آزمون کيفيت حرکات اندام فوقانی در کودکان فلج مغزی.فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي(1390)

19.  تأثير روش محدوديت درماني تعديل يافته بر تحمل وزن و باز كردن حفاظتي در كودكان فلج مغزي نيمه بدن .بهبود(1390)

20. میزان آگاهی مددجویان و درمانگران  از مفاد "منشور حقوق بیماران" در مراکز توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال 1389.فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي (1391)

21.  روایی و پایایی پرسشنامه "کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی". فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي (1391)

22.  تأثیر تلفیق محدودیت درمانی با آموزش فشرده دو دستی بر کارکرد اندام فوقانی کودکان با فلج مغزی نیمه بدن 10-5 سال. فصلنامه علمی-پژوهشی،پژوهشکده کودکان استثنایی(1391)

23. Psychometric Properties of the Persian Version of Cerebral Palsy Quality of Life Questionnaire for Children. Iran J Child Neurol. (2015)

24. تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی سیستم طبقه‌بندی توانایی دستی کودکان فلج مغزی .فصلنامه علمی-پژوهشی،پژوهشکده کودکان استثنایی(1391)

25. بررسي روايي محتوايي نسخه فارسي ليست کودکان فلج مغزی ارزشيابي ناتواني كودكان(PEDI). پژوهش در علوم توانبخشي (1393)

26. مرور سيستماتيك: رويكرد CO-OP در چه اختلالاتي مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهش در علوم توانبخشي (1393)

27. مقايسه پاسخ‏های عضلانی برانگيخته دهليزی گردنی کودکان فلج مغزی اسپاستيک با کودکان هنجار 12-7 ساله. شنوایی(1393)

28. بررسي پایایی نسخه فارسي ليست ارزشيابي ناتواني كودكان (PEDI)در کودکان فلج مغزی 3تا9 سال. مجله علوم پزشکی مازندران(1394)

29 Assessment of the Saccular Function in Children with Spastic Cerebral Palsy. Neurophysiology.2016 )

30. رابطه بین عملکرد اندام فوقانی با کیفیت زندگی در کودکان مبتلا به فلج مغزی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر تهران .مجله علمی پژوهان(1394)

31. کوچینگ عملکردکاری: مقاله مروری توصیفی.( طب توانبخشي :1395)

32..Effectiveness of cognitive orientation to (daily) occupational performance (CO-OP) on children with cerebral palsy: A mixed design.N Ghorbani, M Rassafiani, S Izadi-Najafabadi... - Research in Developmental Disabilities, 2017

33. Farsi EDACS Classification System. Mehdi Rassafiani Azade Riyahi, Nazila AkbarFahimi.2017.http://www.sussexcommunity.nhs.uk

34. Mini-MACS in Persian. , Nazila AkbarFahimi .Mehdi Rassafiani Azade Riyahi.2017. http://www.macs.nu/download-mini-content.php

35. Occupational performance coaching for mothers of children with cerebral palsy: A case report

MA Kahjoogh, D Kessler, M Rassafiani, SA Hosseini - International Journal of Therapy And Rehabilitation, 2017

 

 

 

2- چاپ کتاب

سال

عنوان کتاب

ناشر

تالیف/ترجمه

1386

بيماري هاي نورولوژيكي كودكان و توانبخشي آنها

انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

تالیف

1386

كار درماني  براي كودكان

انتشارات اوسانه

ترجمه

1388

حركت درماني در آب

انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

ترجمه

1389

تمرین درمانی در ارتقائ سطح سلامت سالمندان،

انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

تالیف

1390

تمرین درمانی در مشكلات ارتوپدي  سالمندان

انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

تالیف

1390

کاردرمانی در کودکان(راهنمای والدین

انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

تالیف

1393

فعالیت های روزمره زندگی. (راهنمای بیمار)، 

انتشارات دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

تالیف

 

 

 

ارائه مقاله علمی در کنفرانس/سمپوزیوم...

سال

عنوان کنفرانس و سمینار

عنوان مقاله

مکان

1372

دومين كنگره كاردرماني

 

كاردرماني پس از جراحي ترميمي كولترال هاي  MP 

ايران- تهران

1377

اولين سمينار كودكان مرزي

كاردرماني در كودكان مرزي

ايران- تهران

1381

نهمين كنگره كاردرماني ايران

بررسي  آزمون EDPA در كودكان 6-1 سال شهر تهران

ايران- تهران

2003

سومين كنگره كاردرماني آسيا

بررسي  آزمون EDPA در كودكان 6-1 سال شهر تهران

سنگاپور

1384

اولين سمينار نقش كاردرماني و گفتار درماني در اختلالات تغذيه اي كودكان زير يكسال ، تهران

بلع در كودكان فلج مغزي

ايران- تهران

1384

يازدهمين كنگره كاردرماني

معرفي ارزيابي هاي مورد استفاده در كاردرماني

ايران- تهران

2006

چهاردهمين كنگره جهاني كاردرماني

 

مقايسه گرفتن مداد بين كودكان فلج مغزي اسپاستيك و كودكان طبيعي

سيدني

1385

دوازدهمين كنگره كاردرماني

مديريت رفلكسهاي پاتولوژيك در كودكان فلج مغزي

ايران- تهران

1386

اولين همايش علمي توانبخشي- سازمان نظام پزشكي ايران

تغذيه در كودكان فلج مغزي

ايران- تهران

1387

نخستين همايش علمي كودكان استثنايي

مقايسه گرفتن مداددر كودكان 6-1 ساله فلج مغزي

ايران- تهران

1388

اولين سمينار  توانبخشي در نابينايان

تاثير تمرينات اصلاحي بر صحت ساختار بدني افراد نابينا 18-12 ساله

ايران- تهران

1388

سمپوزيوم مداخلات زودهنگام در درمان اختلالات بلع و تغذيه كودكان و نوزادان

نقش كاردرماني در درمان اختلالات بلع  و تغذيه در كودكان

ايران- تهران

1388

چهاردهمين كنگره كاردرماني

 

 

تشخيص و درمان در ضايعات شبكه براكيال كودكان

ايران- تهران

1388

چهاردهمين كنگره كاردرماني

معرفي روش هاي نوين در درمان كودكان فلج مغزي

ايران- تهران

1389

پانزدهمين كنگره كاردرماني

مشاوره در کاردرمانی

ايران- تهران

1389

پانزدهمين كنگره كاردرماني

روش محدودیت درمانی و عوارض رفتاری ناشی از آن

 

1389

پانزدهمين كنگره كاردرماني

معرفی سیستم طبقه بندیMACS

ايران- تهران

1389

اموزش مداوم.

معرفی سیستم طبقه بندیMACS :نمره دهی و اجرا.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

1390

شانزدهمین کنگره کاردرمانی

اخلاق در کاردرمانی

ايران- تهران

1391

هفدهمین کنگره کاردرمانی

مروری بر اندازه گیری پیامدها بر اساس مدل ICF-CY در کودکان فلج مغزی 12-3 ساله

ايران- تهران

1393

نوزدهمین کنگره کاردرمانی

مقایسه پاسخ های عضلانی بر انگیخته دهلیزی کودکان فلج مغزی اسپاستیک با کودکان هنجار

ايران- تهران

1394

سمینار "برنامه  نقش تیم درمانی و توانبخشی بیماران سکته مغزی".

نقش کاردرمانی در تیم توانبخشی بیماران سکته مغزی

ايران- تهران

1394

بیستمين كنگره كاردرماني

تاثیر مداخله اکتیو وستیبولار بر تعادل و کارکرد کودکان فلج مغزی اسپاستیک7تا12 ساله

ايران- تهران

2015

International conference on Humanizing work & work environment

To redesign and fabricate a vestibular stimulator for brain injured children

India

2015

International conference on Humanizing work & work environment

The effect of passive vestibular therapy using vestibular stimulator on balance in children with

Cerebral Palsy

India

1395

کارگاه یک روزه روش جابجایی بیماران توانبخشی با استفاده از وسایل کمک حرکتی

روش انتقال بیماران از ویلچر به تخت وبرعکس

ايران- تهران

1395

روشهای عملی مستقل سازی در فعالیتهای روزمره زندگی برای کاردرمانگران

رویکردهای مداخله در کودکان

ايران- تهران

1395

بیست و یکمین کنگرۀ سراسری کاردرمانی ایران

سیستم های طبقه بندی فلج مغزی

ايران- تهران

1396

رویکردهای پزشکی وتوانبخشی در درمان اختلالات حرکتی کودکان فلج مغزی

درمانهای جراحی وتوانبخشی در فلج مغزی

ايران- تهران

 

پنجمین سمپوزیوم نقد و بررسی آخرین پژوهش های کاردرمانی

مروری بر ارتباط بین مشکلات شناختی با شاخص های سلامت در بیماران با پارکینسون

ايران- تهران

1396

پنجمین سمپوزیوم نقد و بررسی آخرین پژوهش های کاردرمانی

مروری بر انواع اختلالات شناختی در بیماران مالتیپل اسکلروزیس

ايران- تهران

1396

پنجمین سمپوزیوم نقد و بررسی آخرین پژوهش های کاردرمانی

 

کاردرمانی در فلج مغزی

ايران- تهران

1396

آکوپیشن و دارو

اثر دیسپورت بر آکوپیشن کودک فلج مغزی

ايران- تهران

1396

همایش توانبخشی عصبی ابن سینا

کاردرمانی پس از مداخلات پزشکی  در کودکان فلج مغزی اسپاستیک

ايران- همدان

1396

کارگاه آموزشی یکروزه روش جابجایی بیماران توانبخشی واستفاده از وسایل کمک حرکتی

 

Wheelchair Provision

ايران- تهران

                         

 

 

 

جوایز و تشویق ها

پژوهشگر برتردانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (1387)

 

 

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

 

 

 

عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: